Peran Love of Money, Ethical Sensitivity, Machiavellian dan Tingkat Pengetahuan dalam Mempengaruhi Persepsi Mahasiswa Mengenai Sikap Tidak Etis Akuntan
DOI:
https://doi.org/10.47134/innovative.v2i3.2Keywords:
love of money, ethical sensitivity, mechivellian, level of knowledge, student perceptions of accountants' unethical attitudesAbstract
Based on the purpose of this research, to determine the role of Love Of Money, Ethical Sensitivity, Machiavellian, Knowledge Level In Influencing Student Perceptions About Accountants' Unethical Attitudes by testing each variable. The object of this research are undergraduate students (S1) of accounting study program, Faculty of Business, Law and Social Sciences, University of Muhammadiyah Sidoarjo. The method used in the study was purposive sampling involving 150 accounting students at the Muhammadiyah University of Sidoarjo as the research sample. The analytical model used is a multiple linear regression analysis model which was carried out with the help of the SPSS version 26 for windows program. The results of this study indicate that love of money and machiavellian have a significant negative effect on students' perceptions of accountants' unethical attitudes, ethical sensitivity and level of knowledge have a significant positive effect on students' perceptions of accountants' unethical attitudes.
References
Alfitriani, A., Erawati, T., & Suyanto. (2021). Pengaruh Idealisme, Relativisme, Pendidikan Etika Bisnis Dan Love of Money Terhadap Persepsi Etis Mahasiswa Akuntansi Tentang Krisis Etika Akuntan (Studi Kasus Pada Mahasiswa Akuntansi UST). Jurnal Ilmu Akuntansi, 3(2), 258.
Febriyanti, A. R., Maslichah, & Afifudin. (2021). Analisis Pengaruh Love Of Money Terhadap Persepsi Etis Mahasiswa Akuntansi. E-Jra, 10(09), 42–54.
Indracita, K. (2017). Pengaruh Orientasi Etis, Tingkat Machiavellian, Gender, dan Tingkat Pengetahuan Etika Terhadap Persepsi Mahasiswa Akuntansi Atas Perilaku Tidak Etis Akuntan. Skripsi Program Studi Akuntansi Fakultas Ekonomi Dan Bisnis Universitas Muhammadiyah Yogyakarta, 7(1), 37–72.
Ismanto, J., & Fitriasari, P. (2019). Pengaruh Idealisme, Relativisme, Tingkat Pengetahuan Akuntansi Dan Love of Money Terhadap Persepsi Mahasiswa Tentang Krisis Etika Akuntan. Jurnal Akuntansi Profesi, 10(2), 66–75.
Muna, C. N. (2021). Pengaruh Love of Money, Perilaku Machiavellian, Religiusitas Dan Gender Terhadap Persepsi Etis Mahasiswa Akuntansi. Journal of Economic, Business and Engineering (JEBE), 2(2), 235–244. DOI: https://doi.org/10.32500/jebe.v2i2.1738
Priambudi, F. R., & Sukanti. (2016). Pengaruh Sensitivitas Etika terhadap Persepsi Mahasiswa atas Perilaku Etis Akuntan (Studi Kasus pada Mahasiswa Akuntansi Universitas Negeri Yogyakarta). Jurnal Profita, 4, 1–13.
Rahayuningsih, A., Sulistyo, H., & Harjanto, S. (2016). Analisis Faktor yang Mempengaruhi Persepsi Mahasiswa atas Sikap Tidak Etis Akuntan dengan Love of Money sebagai Variabel Moderating. Jurnal Dinamika Akuntansi Dan Bisnis, 13(2), 209–222. DOI: https://doi.org/10.35384/jkp.v13i2.52
Rodhiyya, A. R. (2019). Pengaruh Idealisme, Etika Kerja Islam dan Machiavellian terhadap Persepsi Etis Kandidat Auditor Pada Mahasiswa Jurusan Akuntansi Universitas Islam Indonesia. E-Jurnal Akuntansi.
Sakinah, N. (2017). Pengaruh Orientasi Etis, Gender dan Tingkat Pengetahuan Etika Terhadap Persepsi Mahasiswa Mengenai Perilaku Tidak Etis Akuntan. AKUNSIKA: Jurnal Akuntansi Dan Keuangan.
Saragih, F. (2018). Pengaruh Gender, Ethical Sensitivity, Locus Of Control dan Pemahaman Kode Etik Profesi Akuntan Terhadap Perilaku Etis Mahasiswa Akuntansi untuk Menjadi Akuntan pada Universitas Sumatera Utara. Program Studi Akuntansi Fakultas Ekonomi Dan Bisnis Universitas Sumatera Utara.
Sugiantari, N., & Widanaputra, A. (n.d.). Pengaruh Idealisme, Relativisme, Dan Love of Money Pada Persepsi Mahasiswa Akuntansi Tentang Krisis Etika Akuntan. E-Jurnal Akuntansi, 17(3).
Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alfabeta.
Sumiyantini, N. K., Sinarwati, N. K., & Atmaja, A. T. (2017). Persepsi Mahasiswa Jurusan Akuntansi Mengenai Idealisme, Relativisme dan Tingkat Pengetahuan pada Perilaku Tidak Etis Akuntan (Studi pada Mahasiswa Jurusan Akuntansi Universitas Pendidikan Ganesha). E-Journal S1 Ak Universitas Pendidikan Ganesha, 7(1), 1–10.
Toti, J.-F., Diallo, M. F., & Huaman-Ramirez, R. (2021). Ethical sensitivity in consumers’ decision-making: The mediating and moderating role of internal locus of control. Journal of Business Research, 131, 168–182. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2021.03.045 DOI: https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2021.03.045
Yuliani, K. S. (2019). engaruh Orientasi Etika, Tingkat Pengetahuan dan Gender Terhadap Persepsi Mahasiswa Mengenai Perilaku Tidak Etis Akuntan. Jurnal Sains, Akuntansi Dan Manajemen, 1(1), 180.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Syafa’atul Khasanah, Hadiah Fitriyah

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.